Het Peuterkleuterhuis
Het Peuterkleuterhuis maakt onderdeel uit van EBC Icarus en is een samenwerking tussen peuteropvang de Toverbal (van kinderopvang de Plu) en de groepen 1 en 2.De kleutergroepen werken vanuit hetzelfde concept. Deze staat hieronder omschreven. Het is onze wens om, in de toekomst, de peutergroepen ook vanuit hetzelfde concept te laten werken. Helaas staat wet- en regelgeving dit nog niet toe. En ook organisatorisch geeft dit nog uitdagingen. We werken hier wel stap voor stap naar toe.
In ons kleuteronderwijs gaan we uit van de volgende pijlers:
• Spelend leren• Pedagogisch klimaat
• Autonomie/eigen initiatief
• Kind in totaliteit
• Ervaringsgerichte leerkrachthouding
Klik op onderstaande afbeelding voor een vergroting.

Presentatie voor nieuwe ouders
presentatie 2019-2020 website.pdf
Inloop/ start van de dag
We willen dat kinderen een veilige start van de dag hebben, waarbij kinderen gezien worden door de leerkracht. Tijdens de inloop maken kinderen zelf een keuze wat ze gaan doen. Dit kan een werkje zijn uit de kast, spelen in een hoek of met een boekje in de kring. De leerkracht is er om de kinderen te begroeten, even persoonlijke aandacht te kunnen geven. Daarnaast hebben ouders de mogelijkheid om belangrijke korte mededelingen of vragen te stellen.Sociale ontwikkeling
Het pedagogisch klimaat is de belangrijkste pijler in ons Peuterkleuterhuis. We besteden de hele dag door aandacht aan de sociale vaardigheden en de sociale omgang in de groep. We actualiteit en beleving is daarbij leidend. Minimaal 1 x in de week hebben we een sociaal-emotionele kring. Andere activiteiten gedurende de week zijn bijvoorbeeld rollenspel, prentenboeken etc. Als bronmethodiek gebruiken we hiervoor schatkist, kleuterplein en goed gedaan.Onderwijsmethoden
Gedurende het jaar werken we aan de hand van verschillende thema's. Daarvoor gebruiken we veelal methodieken en projecten als bronmateriaal. Ook werken we met inspiratie vanuit Kleuterplein. Daaruit halen we voor een deel het aanbod, de doorgaande leerlijnen en lesdoelen passend bij thema's en ter inspiratie. Alle domeinen van het kleuteronderwijs komen voorbij, van rekenen en lezen tot beeldende vorming en muziek. Ook maken we gebruik van andere leerbronnen, zoals internet, gastdocenten of we trekken erop uit.Kringen
Gedurende de dag zijn er grote en kleine kringen. Doel hiervan is dat kinderen leren om naar elkaar te luisteren, beurtgedrag en iemand uit laten spreken, taalvaardigheid en zelf durven te vertellen. Er zijn verschillende soorten kringen zoals: sociaal emotionele kring, Engels, themakring, vertelkring, taal/rekenen of dramakring.Speelleertijd
Het doel is om kinderen zich breed te laten ontwikkelen door spel in een rijke betekenisvolle leeromgeving, waarbij kinderen van en met elkaar leren, jong en oud. Waarin ruimte is om op verschillende manieren te leren (leerstijlen).De groep is ingericht in verschillende hoeken, waarbij vooraf bekeken is naar de doelen en leerlijn van groep 1-2 en aangepast aan de behoeftes van de kinderen. De hoeken dagen uit om spelenderwijs nieuwe dingen eigen te maken.
Vooraf en tijdens de speelleertijd kiezen de kinderen bewust wat zij willen gaan doen. Hiervoor wordt het kiesbord gebruikt.
Tijdens de speelleertijd wordt uitgegaan van spel in de diverse hoeken. De leerkracht observeert en handelt als hij ziet dat een kind meer nodig heeft om een volgende stap te zetten in de eigen ontwikkeling. Dit doen we door kleine kringen, gerichte activiteiten, inspiratiekring, meedoen in het spel, extra materiaal in te zetten of een extra hoek creëren.